:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

:نظرسنجی

آماروبلاگ

کنکور هنر مشاوره مجازی تلگرام
ژاک لوئی داوید*



...

ناپلئون در حال عبور از آلپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ناپلئون در حال عبور از گذرگاه سنت برنارد.

ناپلئون در حال عبور از گذرگاه سنت برنارد و یا ناپلئون در حال عبور از آلپ (به فرانسوی: Le Premier Consul franchissant les Alpes au col du Grand-Saint-Bernard)‏ اثری است در سبک نئوکلاسیک از ژاک لوئی داوید که در سال ۱۸۰۰ میلادی، با تکنیک رنگ روغن بر روی بوم خلق شد.



مرگ سقراط (تابلو)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تابلوی مرگ سقراط.

مرگ سقراط (به فرانسوی: La Mort de Socrate)‏ اثری است از نقاش فرانسوی ژاک لوئی داوید که در سال ۱۷۸۷ میلادی خلق شده‌است.

شرح نمادها

در میان هیاهوی ناله و فغان شاگردان، سقراط با یک دست جام شوکران را به دست می‌گیرد و با دست دیگر آسمان را نشان می‌دهد.

قرمزی جام می‌تواند اشاره‌ای به مرگ‌آوری(به رنگ خون) جام باشد. همچنین ممکن است به عزم راسخ و آتشین سقراط در نوشیدن شوکران اشاره کند.

دست دیگر سقراط که آسمان را نشان می‌دهد، می‌تواند اشاره‌ای به اعتقاد سقراط به زندگی پس از مرگ و وجود بهشت باشد؛ و همچنین ممکن است اشاره به این سخن سقراط در جریان محاکمه‌اش داشته باشد که او فرمان خدا(آسمان) را به خوشایند مردم آتن ترجیح می‌دهد و جام را برای خدا می‌نوشد.




سوگند هوراتی‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سوگند هوراتی‌ها
David-Oath of the Horatii-1784.jpg

نگارگر ژاک لوئی داوید
سال خلق ۱۷۸۴
تکنیک رنگ روغن
اندازه‌ها ۳۲۶×۴۲۰ سانتیمتر
مالک موزه لوور، پاریس


سوگند هوراس یا سوگند هوراتی‌ها (به فرانسوی: Le Serment des Horaces)‏ اثری است در سبک نئوکلاسیک از ژاک لوئی داوید که در سال ۱۷۸۴ میلادی با رنگ روغن خلق شده‌است.

هم‌اکنون این تابلو، تحت مالکیت موزه لوور در پاریس قرار دارد


تاج‌گذاری ناپلئون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تاج‌گذاری ناپلئون.

تاج‌گذاری ناپلئون (به فرانسوی: Le Sacre de Napoléon)‏ اثری است در سبک نئوکلاسیک از ژاک لوئی داوید، نقاش رسمی دربار ناپلئون که در سال ۱۸۰۶ میلادی، در اندازه تقریبی ده متر در شش متر با رنگ روغن بر روی بوم خلق شد.

تابلو، لحظه تاج‌گذاری ناپلئون بوناپارت بر تخت پادشاهی فرانسه را نشان می‌دهد.

این تابلو هم‌اکنون، تحت مالکیت موزه لوور قرار دارد.



مداخله زنان اهل سابین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مداخله زنان اهل سابین.

مداخله زنان اهل سابین (به فرانسوی: Les Sabines)‏ اثری است در سبک نئوکلاسیک از ژاک لویی داوید که با رنگ روغن خلق شد.

اندیشه نگارگری این اثر هنگامی که داوید در سال ۱۷۹۵ در کاخ لوکزامبورگ محبوس بود به ذهنش رسید. در آن هنگام وی بین کشیدن این اثر و کشیدن «از بر خوانی هومر برای یونانیان» مردد بود. سر انجام تصمیم گرفت تا با رنگ‌روغن، زنان سابینی که خود را میانجی جداکردن رومی‌ها و سابینی‌ها می‌کنند را به عنوان خاتمه طرح تجاوز به زنان سابینی اثر نیکولاس پوسین (نقاش فرانسوی) نگارگری کند. او برای خلق این اثر، نزدیک به ۴ سال از عمر خود را صرف کرد و از ۱۷۹۶ کار بر روی آن را آغاز کرد؛ زمانی که فرانسه پس از دوران حکومت وحشت*[۱] و شورش ترمیدورین در حال جنگ با دیگر ملت‌های اروپایی بود. خود داوید نیز در آن دوران به دلیل حمایت از روبسپیر به زندان افتاده بود. بعد از اینکه همسر داوید که از او کدورت داشت در زندان به ملاقات وی آمد، داوید به فکر افتاد برای گرامی‌داشت همسرش این تابلو را با تِمی که نشان دهد عشق بر ستیزه پیروز می‌شود ترسیم کند. همچنین این تابلو را پیشنهادی برای از نو متحد شدن مردم بعد از دوران خونریزی جنگ می‌دانند.

تابلو «هرسیلیا»، همسر رومولوس رومی و دختر تیتوس تاتیوس، رهبر سابینی‌ها را نشان می‌دهد که میان همسر و پدرش شتافته و کودکانش را حائل آنها می‌کند. رومولوس که نیرومند تصویر شده‌است آماده‌است با نیزه خود تیتوس را که تقریباً عقب نشینی کرده‌است بزند اما مردد است. دیگر جنگجویان شمشیرهای خود را غلاف کرده‌اند.

داوید در سال ۱۷۹۹ آن را در موزه لوور به نمایش گذاشت و تا سال ۱۸۰۵ بینندگان بسیاری را به خود جلب کرد. پس از اخراج هنرمندان از لوور که شامل حال ژاک لویی داوید هم می‌شد، او نگاره‌اش را به کلیسای قدیمی روستای کلونی که آنجا را به صورت کارگاهش در آورده بود، انتقال داد.

داوید در سال ۱۸۱۹ این نگاره را به مبلغ ده هزار فرانک به سازمان موزه‌های سلطنتی فروخت و آن را در کاخ لوکزامبورگ آویختند. اما در سال ۱۸۲۶ پس از مرگش، این نگاره دوباره به لوور بازگردانده شد.



مرگ مارا
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مرگ مارا (۱۷۹۳ میلادی) اثر نقاش فرانسوی ژاک لوئی داوید (۱۷۴۸ - ۱۸۲۵ میلادی)

مرگ مارا (به فرانسوی: La Mort de Marat)‏ اثری است در سبک نئوکلاسیک از نقاش چیره دست فرانسوی ژاک لوئی داوید که در سال ۱۷۹۳ میلادی خلق و به یکی از ماندگارترین تصاویر انقلاب کبیر فرانسه تبدیل شد. این نقاشی صحنه قتل ژان پل مارا، از نویسندگان روزنامه تندروی «دوستدار مردم» و از حامیان آشکار حزب ژاکوبین (بزرگ‌ترین و پرقدرت‌ترین حزب درگیر در انقلاب فرانسه) را نشان می‌دهد.

مارا به دلیل بیماری پوستی مزمنی که داشت، بیشتر وقت خود را در وان آب سرد می‌گذراند و در همان جا هم به نامه‌ها و کارهای اداری رسیدگی می‌کرد. وی در ۱۳ ژوئیه ۱۷۹۳ در حالی که در حمام خانه اش مشغول نوشتن بود، توسط دختر جوانی به نام شارلوت کوردی، (از اعضای حزب میانه رویِ ژیروندیست) با ضربات چاقو به قتل رسید. بسیاری بر این باورند که مرگ مارا، جرقه‌ای بود برای شعله ور شدن دوره اختناق، قتل و وحشت در فرانسه، موسوم به دوران وحشت (la Terreur).

این اثر هم اکنون در موزه سلطنتی هنرهای زیبا در بروکسل بلژیک نگهداری می‌شود.


لیکتور جسد پسرانش را برای بروتوس می‌آورد


از نگاهتان متشکرم...


مسجد جامع یزد

YazdJameMosque.jpg

مسجد جامع یزد به شیوه یک ایوان در دل کویر می‌باشد و در طی حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بنا شده‌است. پایه‌های اصلی مسجد را ساسانیان و بنای فعلی مسجد، از لحاظ شیوه معماری متعلق به دو دوره موسوم به آذری دانسته‌اند. بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانسته‌اند. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع وبلند و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصربفرد، شهرت دارد.

سبک معماری این بنا به شیوه آذری است.

مدخل

این مسجد یکی از زیباترین مساجد دورهٔ تیموری است که از نظر کاشی‌کاری، سَردَر رفیع، منارهها و کتیبهٔ آن در عداد زیباترین شاهکارهای معماری قرن نهم هجری قمری می‌باشد. گرچه ساختمان اصلی مسجد را به قبل از دورة تیموری نسبت می‌دهند ولی ساختمان فعلی بر طبق کتیبه‌های موجود نشان می‌دهد که در دورهٔ تیموری بنا گردیده‌است. کتیبه‌های مسجد یکی به خطّ کوفی آجری و دیگری به خطّ ثلث سفید بر روی کاشی لاجوردی است. در متن کتیبة سَردَرْ، نام شاهرخ تیموری و سلطان جهانشاه و تاریخ ۸۶۱ هجری قمری خوانده می‌شود. بنای کنونی مسجد با وسعتی حدود ۱۰٬۰۰۰ مترمربّع مشتمل بر سَردَر ورودی و جلوخان، صحن وسیع، رواقهای جانبی صحن، ایوان، گنبدخانه و شبستانهای طرفین آن، شبستان بزرگ ستوندار، کتابخانه، تزیینات غنیّ و زیبا و کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های تاریخی و غیر تاریخی است.

ویژگی‌های مهمّ بنا

این مسجد به چند دلیل حایز اهمیّت است: نخست آن که قدیم‌ترین نمونهٔ معماری است که طی قرن نهم هجری قمری، در معماری مذهبی ناحیّهٔ یزد از آن تقلید شده‌است؛ این طرح مرکّب از یک مقصورهٔ گنبددار و یک شبستان مستطیل بلند و کشیده‌است. دیگر ویژگی مهمّ بنا کاربرد وسیع تاق‌های سراسری (تاق و تویزه) در شبستان‌هاست که با کاشی معرّق همراه‌است. نکتهٔ قابل توجّه دیگر در ساختمان مسجد جامع یزد، مسألهٔ ایجاد روشنایی غیر مستقیم به وسیلهٔ انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارهاست. همچنین تزیینات داخل و خارج گنبد، نمای خارجی- داخلی ایوان اصلی و محراب زیبای آن که از قسمت‌های مهمّ مسجد به شمار می‌رود، بی‌نهایت ارزنده و جالب است.